لیورپول


about 9 سال ago


آلبرت داک
آلبرت داك یا بارانداز آلبرت، یكی از بزرگترین جذابیت‌های توریستی لیورپول است و از حدود ٣ هكتار آب تشکیل شده كه با ساختمان‌های چدنی و آجری و چندین انبار عظیم احاطه شده‌اند. آلبرت داك در زمان خودش (سال ١٨٤٦) تحول خیلی مهمی محسوب می‌شده چون هم اولین انبار ضدحریق جهان بوده‌، و هم كشتی‌ها می‌توانستند مستقیماً بارشان را در انبار خالی كنند یا از انبار بار بزنند. مجموعه‌ی آلبرت داك در فهرست میراث جهانی یونسكو هم ثبت شده و در انگلستان، یکی از پر بازدیدترین مراكز توریستی خارج از لندن به شمار می‌رود. 
از جمله دیدنی‌های آلبرت داك می‌توان به موزه‌ی دریایی مِرزیساید، گالری تیت لیورپول و موزه‌های بیتلز و برده‌داری اشاره کرد. تعداد زیادی رستوران‌، كافه و فروشگاه‌های مخصوص سوغاتی و این‌جور چیزها هم آن‌جا وجود دارد. از مركز شهر تا آلبرت داك، پیاده بیشتر از چند دقیقه راه نیست. 
نشانی اینترنتی: www.albertdock.com

موزه‌ی بیتلز 
اگر شما هم جزو طرافداران مشهورترین گروه راک‌اندرول جهان باشید، احتمالاً می‌دانید که این گروه، کار خود را در دهه‌ی ١٩٦٠ در لیورپول شروع کرد. با وجود این که دیگر عملاً گروه بیتلز وجود ندارد و دو نفر از آن چهار نفر دیگر زنده نیستند، آلبوم‌های موسیقی‌اش هنوز هم طرفداران خود را دارد و تماشای استودیویی كه آنها آهنگ‌هایشان را در آن ضبط می‌كردند، اولین گیتار جورج هریسن و یك عالمه یادگاری و خاطره‌ی به جا مانده‌ی دیگر از این گروه محبوب، بسیار هیجان‌انگیز خواهدبود. 
نشانی اینترنتی:‌ www.beatlesstory.com

تالار سنت جورج 
خیلی از انگلیسی‌ها و غیرانگلیسی‌ها عقیده دارند که این بنای عظیم، زیباترین ساختمان لیورپول و بهترین بنای نئوكلاسیك غرب اروپاست. ساختمان تالار سنت‌ جرج در سال ١٨٥٤ به عنوان مجموعه‌ای شامل دادگاه و سالن موسیقی ساخته شد؛ حالا اینكه این دو كاربرد چه ارتباطی به هم دارند، خدا می‌داند. به هر حال، حیف است كه زیبایی نفس‌گیر این بنا را تماشا نکنید. 
نشانی اینترنتی: www.stgeorgesliverpool.co.uk

گالری هنر واكر 
گالری هنر واکر، با داشتن یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های هنری انگلستان، بهترین گالری شهر لیورپول است. این گالری بخشی از موزه‌ی ملی لیورپول محسوب می‌شود و لقب گالری ملی شمال (طبعاً منظور شمال انگلستان است) را به خود اختصاص داده است. در این گالری مجموعه‌ی ارزشمندی از آثار هنری نگهداری می‌شود كه قدمت برخی از آنها به قرن چهاردهم می‌رسد. بیشتر آثار مربوط به سبك پیش رافائلی، هنر مدرن انگلیسی و مجسمه‌سازی هستند. البته در این گالری نمایشگاه‌های موقتی از آثار معاصر هم برگزار می‌شود.
نشانی اینترنتی: www.liverpoolmuseums.org.uk/walker

موزه‌ی جهانی لیورپول 
با داشتن مجموعه‌هایی از تاریخ طبیعی، علوم و تكنولوژی، یکی از غنی‌ترین موزه‌های انگلستان است و تنها آسمان‌نمای رایگان این کشورهم در آن وجود دارد. این موزه‌ بسیار سرگرم‌كننده است و چهار بخش عمده دارد: انسان، طبیعت، زمین و فضا. 
نشانی اینترنتی: www.liverpoolmuseums.org.uk/wml

كلیساهای جامع
لیورپول دو كلیسای جامع دارد كه در دو سر خیابان هوپ واقع شده‌اند. كلیسای جامع متروپولیتن مسیح که در انتهای شمالی خیابان قرار دارد، در سال ١٩٦٧ ساخته شده و معماری بسیار جالب آن، یك خانه‌ی سرخپوستی عظیم بتنی را در ذهن تداعی می‌کند. تماشای سقف شیشه‌ای رنگی این کلیسا، در روزهای آفتابی لذت زیادی دارد. 
نشانی اینترنتی:‌ www.liverpoolmetrocathedral.org.uk

كلیسای جامع لیورپول، دومین کلیسای جامع این شهر است که در انتهای جنوبی خیابان هوپ واقع شده و بزرگترین كلیسای انگلستان و بزرگ‌ترین کلیسای جامع آنجلیکن در دنیا به شمار می‌رود. معماری این كلیسا، یكی از شاهكارهای گیلبرت اسكات، معمار مشهور انگلیسی و مبتکر طرح باجه‌های تلفن قرمز معروف لندن است. 
نشانی اینترنتی: ‌www.liverpoolcathedral.org.uk

غذا و باقی قضايا

در لیورپول رستوران و كافه زیاد پیدا می‌شود؛ به‌خصوص در محله‌ی روپ‌واكس، خیابان‌های هارد‌من و هوپ، خیابان نلسون وسط محله‌ی چینی‌ها و لارك لین.

اسكاوز (Scouse) یكی از غذاهای مشهور لیورپول است. البته این غذا در اصل به كشورهای اسكاندیناوی بازمی‌گردد و در واقع یادگار دریانوردان نروژی است كه در قرن‌های ١٨ و ١٩ به لیورپول می‌آمده‌اند. اسكاوز یك‌جور خوراك گوشت است، در لیورپول به روش‌های مختلف طبخ می‌شود و تمام‌شان خوشمزه‌اند! اصل غذا، برش‌های گوشت (معمولاً بره یا گوسفند) است با هویج و سیب‌زمینی فراوان كه باعث می‌شود خوراك حسابی لعاب داشته باشد. سایر مواد را آشپز غذا، به سلیقه‌ی خودش اضافه می‌کند.

چارسوق

در مناطق خرید لیورپول، همان فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای سایر شهرهای بزرگ انگلستان هم پیدا می‌شوند؛ اما اگر دنبال چیزهای خاص‌تری می‌گردید، ‌یكی از جاهای مناسب برای خرید و گشت و گذار، گرند سنترال است. این مركز خرید، حدود ٤٠ مغازه دارد كه در آنها از لباس‌های عجیب و غریب گرفته تا اسباب و اثاثیه‌ی دست دوم می‌فروشند. فروشگاه‌های خیابان بولد هم برای این منظور مناسب‌اند. 

لیورپول وان در خیابان پارادایز بزرگ‌تر از آن است كه به‌اش بگوییم مركز خرید و عبارتی مثل ناحیه‌ی خرید مناسب‌تر به نظر می‌رسد! فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بوتیك‌های شیك، رستوران و پارك و وسایل تفریح و سرگرمی از همه رقم در لیورپول وان وجود دارند. اطلاعات بیشتر را می‌توانید در این وب‌سایت پیدا كنید: www.liverpool-one.com/website

اگر از محصولات دست‌ساز با طراحی‌های خاص و منحصر به فرد خوشتان می‌آید، پیشنهاد می‌كنیم سری به مركزخرید بلوكوت بزنید. حتماً چیزهای جالبی پیدا خواهید كرد. برای اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه كنید: www.thebluecoat.org.uk

رفت و آمد

اجاره‌كردن ماشین در لیورپول نه تنها كاربرد آن‌چنانی ندارد، بلكه چندان هم به صرفه نیست؛ مخصوصاً این كه جای پارك به سختی پیدا می‌شود و هزینه‌ی پاركینگ هم خیلی بالاست. اما به هر حال اگر هم ماشین كرایه كردید، حواستان باشد كه اشیاء باارزشی داخل ماشین نگذارید كه احتمال دزدی زیاد است.

مركز شهر لیورپول آن‌قدر وسیع نیست كه نتوانید پیاده آن را بگردید؛ اما اگر اهل پیاده‌روی نیستید، تاكسی‌ و اتوبوس فراوان است. در مركز شهر، اتوبوس‌ها مرتباً از ایستگاه وان (Liverpool ONE Bus Station ) و میدان كویین به سمت سایر نقاط شهر حركت می‌كنند. در هر دوی این ایستگاه‌ها افرادی مستقر هستند كه بتوانید از آنها راهنمایی بگیرید كه كدام اتوبوس را سوار شوید. از همان‌جا هم می‌توانید بلیت‌های سیو‌اوی، سولو و تریو را خریداری كنید. با بلیت سیو‌اوی، می‌توانید در یك روز به طور نامحدود از اتوبوس و قطار استفاده كنید، بلیت‌های سولو فقط مخصوص اتوبوس هستند و بلیت‌های تریو برای اتوبوس، قطار و قایق قابل استفاده‌اند.

جشنواره‌‌ها و رويدادها

بسیاری از جشنواره‌ها و فستیوال‌های مهم لیورپول در فصل تابستان برگزار می‌شوند و اگر بتوانید برای یک سفر تابستانی به این شهر برنامه‌ریزی کنید، برنامه‌های هیجان‌انگیزی در انتظار شماست.

جشنواره‌ی اینتری
یك مسابقه‌ی اسب‌دوانی سه روزه است كه شهرت جهانی دارد و هر سال، در اولین شنبه‌ی ماه آوریل افتتاح می‌شود.
نشانی اینترنتی: www.aintree.co.uk

جشنواره‌ی نمایش‌های كمدی لیورپول 
در طول دو هفته، نمایش‌های شاد و كمدی، اعم از داخلی و خارجی، در گوشه و كنار شهر اجرا می‌شود. زمان این جشنواره معمولاً اواسط ماه ژوئیه است.
نشانی اینترنتی: ‌http://liverpoolcomedyfestival.com

جشنواره‌ی خیابانی بین‌المللی مِرزیساید
در اواسط ژوئیه، جشنواره‌ی بی‌نظیر فرهنگ‌های اقصی نقاط جهان، در خیابان‌های لیورپول برپا می‌شود. در طول سه‌هفته‌ی جشنواره، موسیقیدان‌ها و هنرمندان دیگر، از چهار گوشه‌ی دنیا به اجرای برنامه‌هایشان می‌پردازند. 
نشانی اینترنتی: www.brouhaha.uk.com

جشنواره‌ی موسیقی الكتیكا 
یك جشنواره‌ی یك روزه با انواع سبک‌های موسیقی؛ از فولكلور گرفته تا سبك‌های آلترناتیو. این جشنواره در اواسط ماه آگوست برپا می‌شود.
نشانی اینترنتی: www.visitsthelen.com

جشنواره‌ی موسیقی خیابانی متیو 
این جشنواره‌ی موسیقی پرطرفدار، بزرگترین مراسم بزرگداشت بیتل‌ها در سراسر جهان است و هر سال در هفته‌ی آخر ماه آگوست در لیورپول برگزار می‌شود. 
نشانی اینترنتی: www.mathewstreetfestival.org

برای مسافر ايرانی

رستوران‌های ایرانی

مسجدها

برنامه کودک

بیشتر موزه‌های آلبرت داك، به‌خصوص موزه‌ی دریایی مِرزیساید برای بچه‌ها جذاب‌اند. در آلبرت داک چند تا قایق هم هست كه بچه‌ها می‌توانند سوار بشوند. برنامه‌ی دیگری که در این بارانداز بچه‌ها و بزرگسالان را به یک اندازه سرگرم می‌کند، تور زیردریایی مربوط به دوران جنگ جهانی دوم است که تا اعماق آب‌های بارانداز پایین می‌رود. 
نشانی اینترنتی: www.theyellowduckmarine.co.uk

بر و بچه‌های طرفدار فوتبال، مخصوصاً آنهایی كه از تیم لیورپول خوش‌شان می‌آید، حتماً از پا گذاشتن روی زمین چمن ورزشگاه، لذت می‌برند.
نشانی اینترنتی: www.liverpoolfc.tv

 

در دو روز
اول از همه به آلبرت داك بروید و موزه‌های تیت، موزه‌ی دریایی مِرزیساید و مهم‌تر از همه موزه‌ی بین‌المللی برده‌داری را ببینید. احتمال دارد با دیدن موزه‌ی برده‌داری کمی ناراحت شوید، پس برای تغییر حال و هوا هم كه شده، به سراغ گروه افسانه‌ای بیتل‌ها بروید و از موزه‌ی بیتلز بازدید کنید. بعد از آن، نوبت به خرید در خیابان متیو و لیورپول وان می‌رسد. از گشتن در صدها مغازه‌ی لیورپول وان که خسته شدید، وقت شام در یك رستوران عالی‌ مثل London Carriage Works است. پیشنهاد می‌كنیم روز دوم را بگذارید برای دیدن كلیساهای جامع، موزه‌ی جهانی لیورپول و گالری هنر واكر.

در چهار روز
روز سوم را می‌توانید بگذارید برای تور زیردریایی در آلبرت داک؛ بعد اگر دوست داشتید، می‌توانید به تماشای خانه‌های كودكی جان لنون و پل مك‌كارتنی بروید و از ورزشگاه تیم فوتبال لیورپول هم بازدید کنید. اگر فرصت كردید، سری هم به Aintree racecourse بزنید كه محل برگزاری مسابقات پرطرفدار اسب‌سواری است.







دیدگاه خود را ثبت کنید

کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهند بود

ایمیل شما در سایت نمایش داده نمی شود