آزمون BMAT (آزمون تایید صلاحیت متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی در انگلستان)


about 6 سال ago


آزمون BMAT یک آزمون برای تایید صلاحیت متقاضیان تحصیل در رشته ی  پزشکی در انگلستان ، دندانپزشکی و علوم بیومدیکال در دانشگاه های انگلستان است.

تاریخچه ی آزمون BMAT

سازمان ارزیابی پذیرش های کمبریج (Cambridge Assessment Admissions Testing) این آزمون را در پاسخ به درخواست دانشگاهیان و مدارس پزشکی و دامپزشکی برای ایجاد یک سیستم ارزیابی جهت انتخاب متقاضیان ممتاز تحصیل در رشته ی پزشکی ایجاد نموده است. این آزمون همچنین راهی را برای ارزیابی متقاضیانی که واجد صلاحیت های دیگر هستند فراهم می کند. در وهله ی نخست هم، دانشگاه آکسفورد برای ارزیابی متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی و روانشناسی و سپس دانشگاه کمبریج برای ارزیابی متقاضیان رشته های پزشکی و دامپزشکی این آزمون را برگذار نمودند.

آزمون BMATدقیقاً چیست و فرمت آن چگونه است؟

این آزمون یک آزمون دو ساعته است که به سه بخش تقسیم شده و تمام سوالات آن به صورت کاغذی است و با مداد به آنها جواب داده می شود. به یاد داشته باشید که اطلاعاتی که در این مقاله در اختیار شما قرار می دهیم به آزمون اکتوبر 2018 مرتبط است و آزمون های بعدی و یا قبلی را در نظر نگرفته ایم. زمانبندی برگذاری آزمون هم طوری است که مطابق با زمانبندی متقاضیان تحصیل در رشته ی پزشکی باشد. در بریتانیا و سنگاپور، متقاضیان می توانند در سپتامبر در آزمون ثبت نام کنند. ورودی های دیرتر، می توانند در اوایل اکتوبر در آزمون ثبت نام کنند و در اوایل نوامبر در آزمون شرکت نمایند.  در هلند و اسپانیا، BMAT در ماه فوریه برگذار می شود. از سال 2017 می توان در سپتامبر هم این آزمون را داد که بدین معنی است که متقاضیان قبل از اپلای کردن به دانشگاه های مورد نظرشان، که ددلاین برخی از آنها تا 15 اکتوبر است،  می توانند از نتیحه ی آزمون BMAT خود آگاه شوند. لازم به ذکر است که نتایج آزمون BMAT تنها در سالی که در آن شرکت کرده اید معتبر است.

شما تنها یک بار در سال می توانید در این آزمون شرکت کنید. همانطور که بیان شد، این آزمون به سه بخش تقسیم شده است. در بخش اول، مهارت های عمومی حل مساله، درک استدلال ها، تفکر انتقادی،  تحلیل و استنباط داده ها سنجیده می شوند. این بخش از آزمون حاوی 35 سوال تستی است و شما برای انجام آن 60 دقیقه زمان در اختیار دارید. در بخش دوم، دانش علمی شما به بوته ی ارزیابی گذاشته می شود. در این بخش، باید به 27 سوال تستی تنها ظرف نیم ساعت جواب بدهید. سوالات این بخش عمدتا مربوط به علوم تجربی و ریاضیات دبیرستانی است که تا سن 16 سالگی آنها را تحصیل کرده اید. در بخش آخر این آزمون هم، ظرف نیم ساعت، با انتخاب یکی از سه سوال تشریحی، به نوشتن پاسخ تشریحی مقاله گونه ای خواهید پرداخت. در این بخش، توانایی شما برای انتخاب، توسعه و ساماندهی ایده ها و تبیین آنها در قالب متن شفاف و مستدل و موثر سنجیده می شود.

برای بخش های 1 و 2 آزمون از مداد نرم پررنگ استفاده کنید و حتی الامکان پاک کن هم همراه خود داشته باشید. برای بخش سوم آزمون هم توصیه می شود که از خودکار استفاده کنید. استفاده از لاک غلط گیر، دیکشنری های دوزبانه و همچنین ماشین حساب در این آزمون مجاز نمی باشد. برای افرادی که زبان انگلیسی زبان اولشان نیست ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا در تمدید وقت دارای امتیازی هستند یا خیر، که پاسخ این سوال منفی است.

چگونه برای آزمون BMAT  آماده شویم؟

واقعیت این است که برای شرکت در این آزمون به آمادگی چندانی نیاز نبیست چرا که فرض بر این است که در این آزمون آندسته از مهارت ها و دانش متقاضی سنجیده می شود که قبلا آنها را کسب کرده و واجد آنهاست. البته نمونه سوالات، انتحانات پیشین و مواردی از این دست از طریق وبسایت سازمان ارزیابی پذیرش های کمبریج (Cambridge Assessment Admissions Testing) به طور رایگان قابل دسترسی است. شرکت هایی هم وجود دارند که برای آماده شدن برای شرکت در این آزمون دوره هایی را برگذار می کنند اما سازمان ارزیابی پذیرش های کمبریج (Cambridge Assessment Admissions Testing) که برگذارکننده ی آزمون است آنها را مورد حمایت و تایید قرار نمی دهد.

چه دانشگاه هایی از این آزمون و نتیجه ی آن استفاده می کنند؟

از میان دانشگاه هایی که این آزمون برای آنها حایز اهمیت است می توان به دانشکده ی پزشکی برایتون و ساسکس، کالج سلطنتی لندن، دانشگاه لنکستر، دانشگاه کمبریج، دانشگاه لیدز و دانشگاه آکسفورد اشاره نمود.

البته باید توجه داشته باشید که دانشجویان بین المللی که ساکن بریتانیا یا اتحادیه ی اروپا نیستند و قصد تحصیل در دانشکده ی پزشکی ساسکس و برایتون را دارند از شرکت در این آزمون معاف هستند.

نحوه امتیاز دهی و نتیجه آزمون BMAT

این آزمون حدنصابی برای مردودی/قبولی ندارد. تنها کافی است که هدف بالا را نشانه بگیرید و تا جایی که می توانید تلاش کنید. خوب است به این نکته اشاره کنیم که دانشگاه ها به شیوه های مختلف از امتیازات BMAT استفاده می کنند. برای همین توصیه می کنیم که با موسسات مربوطه در رابطه با چگونگی استفاده از امتیازات BMAT خود در فرایند پذیرش تماس بگیرید.

نحوه ی امتیاز دهی

سوالات بخش های اول و دوم این آزمون هر کدام یک نمره دارند. مجموع نمرات خام هر بخش از آزمون به مقیاس BMAT تبدیل می شود که از 1 (پایین) تا 9 (بالا) امتیازدهی می کند. معمولا کاندیدهای شرکت در آزمون BMAT امتیاز 5 می گیرند که به معنی این است که نیمی از سوالات را به خوبی جواب داده اند. بهترین نفرات امتیاز 6 می گیرند و معدودی از شرکت کنندگان استثنایی بالاتر از 7 می گیرند.

پاسخ تشریحی در بخش سوم آزمون هم توسط دو ممتحن نمره دهی می شود. هر کدام از ممتحن ها دو امتیاز می دهند – یکی برای کیفیت محتوای نوشته شده توسط شرکت کننده ( از 0 تا 5) و یکی هم برای کیفیت دانش زبان انگلیسی پاسخ دهنده ( با امتیاز A، B و C).

جمع امتیازات بخش سوم: اگر دو نمره برای محتوای نوشته شده یکی باشند و بیش از یک نمره اختلافی نداشته باشند شرکت کننده میانگین دو نمره را اخذ خواهد کرد. اگر دو نمره ی داده شده به زبان انگلیسی نوشتاری شرکت کننده بیش از یک نمره اختلاف نداشته باشد امتیازات بدین ترتیب ترکیب خواهند شد: AA=A، AC = B ، CC =C ، CE = D و EE = E.

برای نمونه یکی از ممتحین به پاسخ تشریحی 4C داده و دیگری 4A داده و در نتیجه امتیاز پاسخ تشریحی 4B می شود. یا اگر یک ممتحن به پاسخ تشریحی 3C داده باشد و دیگری 2C ، شرکت کننده 2.5C خواهد گرفت.

اگر هم بین نمرات همخوانی کمی وجود داشته باشد، پاسخ های تشریحی مقاله گونه توسط ممتحن سومی هم تصحیح خواهد شد و نمره ی نهایی توسط مدیر ارشد ارزیابی داده خواهد شد. متقاضیان تنها می توانند یک بار در هر سال یا چرخه ی پذیرش در این آزمون شرکت کنند و اگر فردی در هر چرخه ی پذیرش دو بار در این آزمون شرکت کند، دارد سوء استفاده می کند.

استفاده از لپ تاپ در آزمون

همانطور که در بالا اشاره شد، آزمون BMAT به صورت کاغذی و مدادی است. اما اگر شما حین انجام قسمت سوم آزمون نیاز به استفاده از لپ تاپ پیدا کردید نباید مزاحم امتحان دیگران شوید، و نیز نباید صفحه ی مانیتور لپ تاپتان توسط سایر شرکت کنندگان قابل رویت باشد. اگر برای حفظ این شرایط لازم باشد که از سایر شرکت کنندگان جدا شوید، این کار انجام خواهد شد و یک ناظر امتحانی جداگانه مراقب شما خواهد بود. برای تایپ در لپ تاپ هم باید از فونت Ariel در اندازه ی 11 استفاده کنید. باید تمام چک کننده های گرامر و املا را هم غیرفعال کرده باشید. در قسمت سوم آزمون حداکثر 550 کلمه می توانید بنویسید. در پایان هم، باید هنگام پرینت متن تایپ شده تان حضور داشته باشید تا تایید شود که این نوشته ی شماست نه کس دیگری. نام، شماره ی داوطلبی، حروف اول نام و نام خانوادگی باید به طور واضح روی پرینت نوشته ی شما مکتوب شده باشد.

 







دیدگاه خود را ثبت کنید

کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهند بود

ایمیل شما در سایت نمایش داده نمی شود